Mawar Dan Syabab Agama

Islamic Widget

Rabu, 15 Februari 2012

~ Sembang Ana : Wangi-Wangian Wanita ~


Bismillahirahmanirahim....



Petang-petang lepas asar, ana gi jalan-jalan dengan kawan-kawan ana kat taman awam berdekatan juga la kat umah diorang..Sambil mereka berjalan tu,terserempak la gak dengan minah sorang nie..sekali jalan je perghh gler..wangi sangat la beb...Jom ikut ceita seterusnya..:)

Zetty : Mak oii,, wangi giler minah nie.Banyak nye dia taruh perfume dia tu kat baju..

Umi : Mandi perfume tak?? Hahahaha...Habis satu badan wangi sangat la katakan..:)

Athirah & Syahirah: Betul2x..(macam upin ipin la pulak)..ehehhe...

Umi : Eyh, Myra dari tadi je aku tengok kau diam..Kenapa?? Erm, dalam fikiran kau boleh ke pakai wangi-wangian sangat??

Ana : (Hanya mampu tersenyum je)
Aku diam tengok gelagat kamu ler..eheh...Kau tanye aku ke pasal tu??
Ok, setahu aku la yang aku belajar selama nie memang tak boleh. Kalau ikut dalam hadis:

" Dari Abu Hurairah, katanya Rasulullah S.A.W bersabda: " Perfum (wangi-wangian) bagi lelaki adalah yang tercium wanginya sedang warnanya tidak nampak. Dan perfum bagi wanita adalah yang nampak warnanya sedangkan wanginya tidak tercium.

(H.R. Tarmizi dan Nasa'i)

Zetty : Jadi, sememangnya tak boleh la tu..Eyh, Syahirah bukan kita dua ke yang g library ari tu masa tu kita ada tgk kat satu artikel kan pasal nie gak..

Syahirah : A'a...ye betul tu..kami memang ada tengok satu artikel tu pasal soalan yang kau tanya la Umi..

Athirah : Selain tu gak, wanita yang ingin keluar rumah, apalagi kalau dia akan melalui kaum lelaki atau sekira mereka akan mencium wanginya, maka dia tidak boleh memakai minyak wangi. Ramai wanita yang melakukannya walaupun ada larangan keras dari Rasulullah S.A.W.

Sabda Rasulullah:
" Mana-mana wanita yang memakai wangi-wangian kemudian dia pergi melalui suatu kaum supaya mereka merasakan wanginya, maka dia dianggap berzina.

(H.R. Ahmad)


Ha! Myra, betul tak cakap aku tadi..ehehe(buat muka macam kerang busuk)

Ana: Sohih!! Betu la tu cakap kau..Pandai jugak kau nie ekk..anak sapa la nie ye...

Athirah : Anak ummi dan abah ler...:)

Syahirah,Zetty&Umi : Hahahaha....Kau nie Athirah,memang la anak abah dan ummi. Takkan anak hantu kot...hahhaha...:)

Ana : Ish, korang nie..ada pulak anak hantu...hahha..Ok2..sambung cerita tadi, masa sekarang nie ramai kaum wanita yang memandang mudah perkara ini. Mereka memakai minyak wangi ketika ingin ke pejabat, ketika membuka perniagaan dan sebagainya. Wanita tak boleh memakai wangi-wangian kalau dia ingin keluar, walaupun dia ingin keluar ke masjid. Bahkan orang yang ingin pergi ke masjid disuruh mandi terlebih dahulu seperti mandi junub kalau dia memakai wangi-wangian.

Umi : Ha,..aku ingat lagi ada satu hadis tu cakap macam nie..

Rasulullah bersabda:
" Mana-mana perempuan yang memakai minyak wangi kemudian dia keluar ke masjid supaya dicium orang wanginya, maka dia tidak diterima solatnya sehingga dia mandi seperti mandi junub."

(H.R. Ahmad)
Betui tak Myra??? Hahaha...aku ingat lagi tau hadis nie..Hari tu,masa kat majlis ilmu ada ustaz cakap pasal nie gak..tu yang aku hafal hadis tu...:)

Zetty: Pandai pulak ko nie ekk..aku ingat kau tak rajin membaca sangat..

Umi : Kau nie Zetty, alhamdulillah ler..sekurang-kurangnye ada gak ilmu yang aku tau..ehehe..

Ana : Sudah2 la tu...korang nie kan..tak habis2 nak sakat antara satu sama len..aduhai...:)

Syahirah&Athirah : A'a la...korang nie..sudah2 la...karang tak pasal2 keluar jadi transformer..

Ana : Yup, betul la cakap kau tadi Umi..aku sokong tu..Jadi kesimpulannya, tak boleh memakai minyak wangi ke luar rumah. Maksudnya kalau ada kemungkinan wanginya itu tercium oleh kaum lelaki. Bererti, wanita tak boleh memakai minyak wangi walaupun pergi ke masjid seperti malam-malam Ramadhan. Dikhuatiri wanginya tercium oleh lelaki.

Zetty : Barulah aku faham..pandai kau nie..siap selitkan hadis2 lagi tu..

Ana: Ha, sekarang semua dah tau kan..

Semua : Ye...alhamdulillah ada gak bertambah sedikit ilmu petang nie..:)

Ana : Ok lah, jom kita balik..tak lame lagi nak masuk maghrib.

Mereka pun beredar dari taman awam tersebut sambil memikirkan cerita tadi..:)

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...