Mawar Dan Syabab Agama

Islamic Widget

Sabtu, 14 April 2012

:: PENYAKIT YANG PALING MUDAH DIHIDAPI SEORANG DOKTOR ::




~✿>> Penyakit paling mudah seorang doktor boleh dapat..penyakit apa? hypertension? depression? hallucination? bukan, bukan penyakit-penyakit itu..jawapan sebenar : PENYAKIT SOMBONG..bukan aku cakap, tapi pakar yang cakap, pakar mata, pakar motivasi, seorang yang memberi insiprasi pada diri ini : PROF MUHAYA..

Dengar di ikim, segmen Islam
Itu Indah..memang betul apa yang prof cakap,
seorang doktor, SANGAT MUDAH BANGGA DIRI dan EGO dengan title doktor itu..kadangkala baru jadi medical student, dah rasa BESAR DIRI..pertama kali menyarung kot putih itu, mula rasa megah diri..bila stetoskop, pen torch, tendon hammer, menjadi hiasan diri..jalan dah tak pandang kanan kiri..

Apalah dibangga sangat dengan title doktor itu, apatah lagi title medical student..BANGGA kerana mendapat biasiswa, jumlah biasiswa yang sama nilainya dengan nilai sebuah kereta ferrari itu..atau bangga dengan RESULT SPM, MATRIX,
dan merasakan menjadi medical student sebab pernah menjadi BEST STUDENT di sekolah sebelum ini?

"JANGANLAH kamu memalingkan mukamu dari manusia kerana sombong dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan ANGKUH. Sesungguhnya Allah TIDK MENYUKAI orang-orang yang sombong lagi MEMBANGGA DIRI."
(Surah Luqman : 18)

"Masuklah kamu ke pintu-pintu NERAKA JAHANAM, sedang kamu kekal di dalamnya. Maka itulah SEBURUK-BURUK tempat bagi orang-orang yang SOMBONG."
(Surah Al Mu’min : 76)

p/s : Wahai diri..belajarlah untuk jadi RENDAH DIRI, bukan untuk doktor or medical student saja, tapi untuk SEMUA ORANG yang mula rasa symptom-symptom bangga diri, ego dan sombong mula develop dalam diri masing-masing..saat kita lahir kita TIDAK PUNYA APA-APA..begitu juga saat kita mati, segala pangkat, kecerdikan dan kekayaan kita tidak dapat di bawa ke kubur..kita dikubur dalam LUBANG SEMPIT dengan PAKAIAN YANG SAMA dengan orang lain, sama dengan pakcik tukang kebun, makcik cleaner, dan sesiapa yang kita anggap kita lebih hebat dari mereka di dunia. tiada lagi kot putih untuk bermegah, hanya tinggal KAPAN PUTIH buat pembalut badan..♥♥

♥Astaghfirullahalazim♥

:(



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...