Mawar Dan Syabab Agama

Islamic Widget

Sabtu, 24 Mac 2012

~ Cerpen : Menanti Cinta ( Part 3 ) ~




3 Tahun Kemudian~.....

" Nazrul, kau rasa buku mana yang sesuai? Bumi Cinta @ Sebarkan CintaMu?? Aku confuse la.
Tak tahu nak pilih yang mana. Dua-dua best." soal Ridhwan Khusyairi.

" La, dari tadi belum habis pilih lagi. Aku dah beli pun. Kau ni, ada-ada je. Beli dua-dua je la. Dapat aku baca sekali." ujar Nazrul Rahim.

" Erm..boleh la."

Ketika Ridhwan Khusyairi sedang menuju ke kaunter pembayaran, tiba-tiba berlaku satu perlanggaran antara dia dan seorang muslimah.

" Astargfillahalazim, Ya Allah, minta maaf sangat-sangat." ujar Zahirah.

" Ya Allah, minta maaf ye. Tak sengaja. " balas Ridhwan Khusyairi.

" Eh, macam pernah jumpa sebelum ni. Tak ingat la." Zahirah mengingat kembali.

" Ya Allah, memang pernah jumpa. Ingat lagi masa kat Insadong,Korea. Masa tu, awak melintas jalan ketika saya ambik gambar sekitar situ." jelas Ridhwan Khusyairi.

" Allahuakbar!! Tak sangka boleh jumpa kat sini pulak. Saya minta maaf sekali lagi la." Zahirah memohon maaf.

" Its ok.Never mind. Macam ada jodoh je kita ni. Asyik terjumpa pulak.Heehe, tak de la. Saya, Ridhwan Khusyairi. Awak??"

" Saya Zahirahtul Mardiah. Ok la, saya minta izin dulu. Ada kerja sikit.Assalamualaikum" senyum Zahirah.

" Waalaikumusalam"

Zahirah beransur pergi dari situ. Nazrul Rahim asyik tersenyum melihat gelagat sahabatnya.

" Ehem! Ehem! Amboi, Wan senyum lebar nampak. " sakat Nazrul.

" Ish, kau ni. Biasa je la. Aku pernah terserempak dengan dia masa kat Insadong dulu. Tak sangka la pulak boleh jumpa lagi kat sini." jelas Ridhwan.

" Ha, kau ni aku tengok berdebar semacam je. Banyakkan istighfar Wan. Takut nanti fitrah yang Allah bagi tu jadi fitnah pula. Apabila kita asyik teringatkan makhluk berbanding Khaliqnya, bukankah itu fitnah." terang Nazrul.

" Betul kata kau Naz. Astargfillahalazim!! Ya Allah, ampunkanlah hambamu ini."ujar Ridhwan.

" Sebenarnya, kalau kau nak tau muslimah tadi tu sepupu aku sebelah mak. Aku saja je tak nak tunjukkan diri kat dia.Nanti perasan pulak." jelas Nazrul.

" Ya Allah, kau biar betul Naz. Sepupu kau?? Tak percaya aku. Kenapa kau tak nak bagi tau aku awal-awal." soal Ridhwan.

" Macam mana aku nak bagi tahu, kau sibuk cerita dengan dia. Hahaha.." gelak Nazrul.

" Macam ni lah, aku tolong kau minta biodata dia. Apa-apa pun kau perlu tengok dulu dia macam mana kalau kau nak pilih dia sebagai calon isteri kau la."

******************************************
' Islam agama yang paling memahami hati dan perasaan wanita. Islam agama fitrah. Apabila Allah menciptakan sesuatu fitrah, sudah tentu Dia amat adil terhadap fitrah itu. Fitrah cinta mengharapkan penunggalan cinta daripada kekasihnya.'

Zahirah teringat kembali satu ayat yang dibacanya dalam buku islamik sebelum ini. Semenjak terserempak dengan Ridhwan Khusyairi, hatinya sentiasa berdebar dan resah gelisah. Berkali-kali Zahirah menepis bisikan syaitan yang sentiasa membelenggu dirinya, namun tetap juga begitu. Akhirnya, Zahirah cepat-cepat mengambil wudhuk. Tatkala hamba-hamba Allah yang telah tidur dibuai mimpi indah, Zahirah bangun mendirikan solat sunat untuk menenangkan hatinya yang gelisah itu.

Zahirah menitiskan airmata. Dia teringat firman Allah yang menegaskan, lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Dia beristighfar berkali-kali. Di dalam sujudnya dia menangis semahu-mahunya kepada Allah. Dia meminta agar dosanya diampunkan semuanya, agar diberi kekuatan untuk terus istiqamah mengamalkan ajaran Islam yang mulia.

Tidak ada kesejukan yang dirasakannya di kala susah dan gelisah, melebihi kesejukan jiwanya tatkala menangis di dalam sujud kepada Allah Yang Maha Mengampunkan segala dosa hamba-hambaNya.

~bersambung~.......

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...